AWACS nad wschodnią flanką NATO
Kategoria: siły powietrzne

W związku z wykonaniem tysięcznej misji nadzoru przestrzeni powietrznej wschodniej flanki NATO w ramach Assurance Measures natowski samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia AWACS z Komponentu E-3A z Geilenkirchen (Niemcy) wylądował w Warszawie na terenie 1. Bazy Lotnictwa Transportowego. Załoga AWACS-a zaprezentowała powietrzne stanowisko dowodzenia. W składzie załogi znajdują się polscy lotnicy. Tego dnia dowódcą załogi AWACS-a był właśnie Polak. AWACS-owi w 1.BLTr towarzyszyły polskie F-16 i MiG-29 z 31. i 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego.

E-3A kołuje na płaszczyznę postoju 1. Bazy Lotnictwa Transportowego na warszawskim Okęciu.Po przystąpieniu do programu NAPMO (NATO Early Warning and Control Programe Management Organisation) Polska wraz 15 innymi krajami NATO stała się pełnoprawnym współużytkownikiem floty 17 samolotów AWACS. Fot. Filip Modrzejewski.
E-3A to wojskowa modyfikacja Boeinga 707. Samoloty te bazujące na stałe w bazie Geilenkirchen w Niemczech mogą również lądować i operować z lotnisk wojskowych w Polsce. Fot. Filip Modrzejewski.
Znakiem rozpoznawczym powietrznego stanowiska dowodzenia jest ogromny radar dookólny o zasięgu ok. 400 km. Polskie Siły Powietrzne mogą korzystać z informacji systemu AWACS w sytuacjach zagrożenia lub konfliktu, uczestniczą też regularnie w ćwiczeniach z udziałem samolotów wczesnego ostrzegania i naprowadzania. Fot. Filip Modrzejewski.
Załoga AWACS-a wykonuje misje na całym świecie.Dzięki wiernemu zobrazowaniu sytuacji w przestrzeni powietrznej dowodzi lotniczymi ugrupowaniami NATO. Samoloty systemu AWACS brały udział we wszystkich ważnych ćwiczeniach wojskowych na terenie Polski, m.in. ANAKONDA i DRAGON, osłaniały inne wydarzenia odbywające się na terytorium Polski jak np.: Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, wizyta papieża Benedykta XVI, ŚDM i Szczyt NATO w Warszawie. Fot. Filip Modrzejewski.
Piloci E-3A podczas misji utrzymują wysokość ok. 10000m. Fot. Filip Modrzejewski.
AWACS-y "wiszą" w powietrzu nierzadko po kilkanaście godzin. Fot. Filip Modrzejewski.
Międzynarodowe załogi AWACS-ów z komponentu stacjonującego w Geilenkirchen w Niemczech są niezwykle zgrane i doświadczone. Świadczą o tym m.in. naszywki o wykonaniu 1000 misji na pokładzie E-3A. Fot. Filip Modrzejewski.
Dowódca AWACS-a w czasie lotu posiada łączność z każdym samolotem będącym w zasięgu radaru. Fot. Filip Modrzejewski.
Zgranie i wzajemne zaufanie członków załogi AWACS-a emanuje z tego zdjęcia. Fot. Filip Modrzejewski.
Członkowie załogi E-3A AWACS wraz z dowódcą komponentu generałem brygady Karsten Stoye pozują przed swoją maszyną podczas wizyty w Warszawie. Fot. Filip Modrzejewski.