"Kaśka" - samolot transportowy CASA C-295M
Kategoria: siły powietrzne

CASA C-295M to najmłodsza konstrukcja w rodzinie hiszpańskich samolotów transportowych produkowanych przez koncern EADS-CASA w Sewilli. Pierwszym transportowcem z tej serii był, wyprodukowany w 1971 r., niewielki C-212. Następnie, w 1983 powstał C-235. Na bazie tej maszyny powstał C-295M, który w porównaniu do C-235 ma m. in. dłuższy kadłub, wzmocnioną konstrukcję kesonu skrzydła a także silniki o większej mocy. Pierwszy prototyp samolotu C-295M wystartował 28 listopada 1997 r.

Kupione w Hiszpanii samoloty CASA C-295M to najnowocześniejsze w Polsce samoloty transportowe. Swoją przydatność udowodniły wielokrotnie podczas zadań wykonywanych w kraju oraz poza jego granicami. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Siły Powietrzne RP posiadają 11 samolotów CASA C-295M, stacjonujących w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Krakowie. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Samolot przeznaczony jest do transportu żołnierzy, sprzętu bojowego, ładunków oraz ewakuacji rannych. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Napęd samolotu stanowią dwa silniki turbośmigłowe Pratt & Whitney Canada PW127G o mocy 1972 kW każdy. Prędkość przelotowa maszyny wynosi 480 km/h, a zasięg z ładunkiem maksymalnym to 2,3 tys. km. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Do samolotu można załadować ponad 9 tys. kg ładunku lub 49 żołnierzy z pełnym wyposażeniem. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Samolot startując z normalną masą startową 21 tys. kg, może przewieźć ładunek o maksymalnej masie 9250 kg na odległość 1455 km. W szczególnych sytuacjach masę startową samolotu można zwiększyć do 23,2 tys. kg. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Piloci mają do dyspozycji najnowocześniejsze systemy nawigacyjne. W kokpicie maszyny, w miejsce tradycyjnych zegarów i wskaźników analogowych, królują wielobarwne wyświetlacze ciekłokrystaliczne odpowiadające za zobrazowanie sytuacji nawigacyjnej, pogodowej, informujące o parametrach lotu oraz monitorujące systemy pokładowe. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
C-295M jest aktualnie najintensywniej wykorzystywanym samolotem Sił Powietrznych. Oprócz rutynowych działań takich jak zrzuty desantu, zabezpieczenie ćwiczeń Wojsk Lądowych oraz ćwiczeń i pokazów Sił Powietrznych zagranicą samoloty CASA od kilku lat utrzymują most powietrzny pomiędzy krajem a polskimi kontyngentami wojskowymi poza jego granicami. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
W przeszłości były to PKW Liban, Bałkany, Kongo, Irak, Czad. Obecnie główny wysiłek skupiony jest na misji w Afganistanie. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Bezpieczeństwo C-295M w rejonie konfliktów zbrojnych zapewnia zintegrowany system samoobrony (czynny i bierny) oraz dodatkowe opancerzenie kabiny załogi. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Misja z zaopatrzeniem dla PKW Afganistan trwa zazwyczaj do 16 do 20 godzin. Na trasie są wykonywane dwa międzylądowania na tankowanie. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
W 2011 roku piloci z Balic wykonali osiem misji ewakuacji medycznej samolotami C-295M. Bezpieczny i profesjonalny transport chorych możliwy jest dzięki zestawom LSTAT i MEDEVAC, które pozwalają na szczegółowe monitorowanie funkcji życiowych transportowanych chorych czy rannych osób. Etatowy Zespół Ewakuacji Medycznej, w skład którego wchodzi dwóch lekarzy, pielęgniarka anestezjologiczna, a także trzech ratowników medycznych, został powołany w lipcu 2010 r. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com