Lotnictwo Marynarki Wojennej
Kategoria: marynarka wojenna

Zwalczanie okrętów podwodnych, rozpoznanie obszarów morskich, zabezpieczenie polskiej strefy SAR na Bałtyku, monitoring ekologiczny Polskiej Strefy Ekonomicznej oraz transport ludzi i sprzętu to główne zadania Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Jednoczesny start śmigłowców Mi-14PŁ z płyty lotniska w Gdyni Babich Dołach. Poszukiwanie okrętu podwodnego parą to jedno z zadań wykonywanych przez załogi tych specjalistycznych maszyn. Fot. Marian Kluczyński/Marynarka Wojenna
Samoloty Bryza wykorzystywane są także do monitoringu ekologicznego Polskiej Strefy Ekonomicznej na Bałtyku. Co najmniej dwa razy w miesiącu załoga samolotu sprawdza czy nie doszło do zanieczyszczenia morza produktami ropopochodnymi ze statków zawijających do polskich portów. Fot. Marian Kluczyński/Marynarka Wojenna
Efektowna rozeta czyli rozejście trzech statków powietrznych w trzech różnych kierunkach. Ewolucja wykonana podczas parady morskiej i lotniczej w 2011 roku wymaga zgrania załóg samolotów i doskonałej koordynacji manewrów w powietrzu. Fot. Marian Kluczyński/Marynarka Wojenna
Lotnictwo pokładowe to najmłodszy rodzaj lotnictwa w Polsce. Jego początek sięga roku 2003 kiedy wraz z fregatą ORP "Gen. T. Kościuszko" do Polski przybyły pierwsze śmigłowce SH-2G Super Seasprite. Fot. Marian Kluczyński/Marynarka Wojenna
Piloci lotnictwa pokładowego uznawani są za elitę. Lądowanie na rozkołysanym pokładzie okrętu o wymiarach nieco mniejszych od średnicy wirnika wymaga niezwykłej koncentracji, opanowania i współpracy całej załogi śmigłowca. Śmigłowce pokładowe SH-2G przez ostatnie 9 lat wykonały ponad 3000 startów i lądowań na pokładach fregat i okrętów sojuszniczych. Fot. Marian Kluczyński/Marynarka Wojenna
Śmigłowiec SH-2G gotowy do przebazowania na pokład fregaty. Śmigłowce te na co dzień stacjonują na gdyńskim lotnisku na Babich Dołach, a hangary na fregatach zajmują jedynie podczas dłuższych misji okrętu. Fot. Marian Kluczyński/Marynarka Wojenna
Innymi śmigłowcami wykonującymi zadania nad morzem są Mi-14PŁ. Ich głównym zadaniem jest poszukiwanie, śledzenia i niszczenie okrętów podwodnych. Wyposażone są w opuszczane stacje hydrolokacyjne, dzięki którym mogą "słyszeć" okręty w zanurzeniu. Fot. Marian Kluczyński/Marynarka Wojenna
Załoga Mi-14PŁ przygotowuje maszynę do startu. Osiem śmigłowców tego typu na co dzień stacjonuje na lotnisku 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Fot. Marian Kluczyński/Marynarka Wojenna
Mi-14 występują także w wersji ratowniczej. SAR czyli Search And Rescue to międzynarodowe oznaczenie jednostek morskich i powietrznych przeznaczonych do niesienia pomocy i ratowania życia na morzu. Fot. Marian Kluczyński/Marynarka Wojenna
Trzon sił ratowniczych Marynarki Wojennej stanowią śmigłowce W-3RM Anakonda. Pięć śmigłowców tego typu stacjonuje w Gdyni, a dwa kolejne w Darłowie. Fot. Marian Kluczyński/Marynarka Wojenna
Marynarka Wojenna utrzymuje całodobową gotowość do ratowania życia na morzu. Każdego roku śmigłowce ratownicze z Gdyni i Darłowa kilkadziesiąt razy startują do akcji ratowniczych i poszukiwawczych. Fot. Marian Kluczyński/Marynarka Wojenna
Ćwiczona z jednostkami Marynarki Wojennej współpraca w prowadzeniu działań SAR jest niezbędna aby podczas rzeczywistej akcji ratowniczej cała załoga mogła się skoncentrować na bezpiecznym prowadzeniu akcji ratowniczej. Fot. Marian Kluczyński/Marynarka Wojenna
Mi-17 to śmigłowce transportowe. Dwie takie maszyny stacjonują w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni. Tu podczas procedury uruchomienia silników. Fot. Marian Kluczyński/Marynarka Wojenna