MiG-29 - po raz trzeci i nie ostatni
Kategoria: siły powietrzne

Dwukrotne przedstawienie na ZOOMie z pewnością nie jest wystarczające dla tego wspaniałego samolotu, uwielbianego w kraju i zagranicą za nienaganną sylwetkę, piękny odgłos silników i niesamowite własności manewrowe prezentowane szerokiej publiczności w czasie pokazów lotniczych. Zapraszamy na kolejną porcję "Smokerów".

Para MiGów-29 w drodze na start. Zwracają uwagę zasłonięte wloty powietrza w celu zapobiegania zasysaniu ewentualnych zanieczyszczeń z pasa. Powietrze pobierane jest znad krawędzi płatowca. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
MiG-29 z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku - maszyny ex-niemieckie posiadają czterocyfrowe numery taktyczne zaczynające się od "41". Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Maszyna z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim dumnie prezentuje jedno z dwóch godeł używanych w jednostce - syrenkę. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
W bieżącym roku polskie MiGi-29 po raz kolejny strzec będą przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii - w ramach "Baltic Air Policing". Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Kontyngent "Orlik" będzie wystawiony przez 22. Bazę Lotnictwa Taktycznego w Malborku. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
"Szparka" czyli dwumiejscowa wersja maszyny w efektownym starcie z dopalaczami - przez wielu uznawana za najpiękniejszy myśliwiec na świecie. Chyba nie bez racji. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Gdyby ktoś miał wątpliwości dlaczego Mig-29 nazywany jest "Smoker" - oto odpowiedź. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Wspomniane wcześniej wloty powietrza widoczne za krawędzią kabiny. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Niski przelot w konfiguracji do lądowania (podwozie, klapy). Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Para MiGów w niskim przelocie nad pasem po powrocie z kolejnego zadania. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Samolot pary dyżurnej po powrocie z ćwiczebnego poderwania - tzw. Tango Scramble. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
MiG-29 jako jedyny reprezentant Sił Powietrznych prezentowany jest na imprezach lotniczych w pokazie indywidualnym. Na zdjęciu para pilotów demonstracyjnych ppłk Robert Kozak oraz kpt Piotr Iwaszko w czasie Luchtmachtdagen 2009 w Volkel w Holandii. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Zwykle w pokazie bierze udział MiG-29UB numer boczny "15" - z namalowanym na grzbiecie kadłuba godłem Eskadry Kościuszkowskiej - tu widoczny w przelocie "na ostrzu noża" pod radomskim niebem. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
W sezonie 2011 miejsce ppłk Kozaka zajął ppłk Artur Kałko. W przedniej kabinie kpt. Piotr Iwaszko w charakterystycznym niebieskim hełmie. Widoczne oba emblematy mińskich lotników. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Półmrok rozświetlany przez płomienie dopalaczy dwóch silników RD-33 - efektowny widok, wspaniały dźwięk. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
MiG-29UB nr boczny 42 startuje do ostatniego tego dnia zadania - tuż po zachodzie słońca. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Prawdziwy rarytas - 16 MiGów-29 na CPPSie w Mińsku Mazowieckim - w oczekiwaniu na kolejny dzień przygotowań do Air Show. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com