MIG 29 - słynny "Smoker"
Kategoria: siły powietrzne

Przedstawiamy galerię zdjęć przekazaną do publikacji przez jednego z fanów strony ZOOM. Tekst i foto Wojciech Kowalski.

W ciągu ostatnich kilku lat, w ramach modernizacji polskiej armii, do wyposażenia Sił Powietrznych RP weszły m.in. wielozadaniowe myśliwce Lockheed Martin F-16C/D Block 52+ oraz samoloty transportowe C-130 Hercules. Lecz jedno się nie zmieniło. Główną rolę w ochronie polskiej przestrzeni powietrznej nadal odgrywa maszyna pochodząca z drugiej strony nieistniejącej już Żelaznej Kurtyny. Jest nią Mikojan Gurewicz MiG-29, słynny "Smoker", służący obecnie ramię w ramię z F-16. Fot. W. Kowalski
Zaprojektowany w latach 70-tych MiG-29 wyposażony jest w dwa silniki Klimow RD-33.
10 polskich Migów, 1 maszyna szkolno-bojowa i 9 jednomiejscowych, służyło wcześniej w Czeskich Siłach Powietrznych. Samoloty te zostały przekazane Polsce w 1996 roku w ramach wymiany handlowej za śmigłowce PZL W-3A "Sokół" polskiej produkcji. Fot. Wojciech Kowalski
23 egzemplarze MiG-29G/GT, zostało w 2004 roku sprzedanych Polsce przez Niemieckie Siły Powietrzne za symboliczne 1 EUR jednak do służby weszło 14 egzemplarzy. Fot. Wojciech Kowalski
Samoloty MiG-29 zgrupowane są w Baza Lotnictwa Taktycznego w ramach działających Grup Działań Lotniczych. Fot. Wojciech Kowalski
W dzisiejszych czasach główną rolą Migów jest ochrona polskiej przestrzeni powietrznej. Każdego dnia kilka załóg pełni dyżur wraz ze swoimi zatankowanymi i uzbrojonymi maszynami, gotowymi do startu w ciągu kilku minut od rozkazu. Fot. Wojciech Kowalski
Polskie Migi ochraniają także kraje nadbałtyckie, w ramach operacji NATO "Baltic Air Policing". Jednostki z Mińska i Malborka już trzykrotnie pełniły misję we wchodzącym w skład sił sojuszniczych NATO Polskim Kontyngencie Wojskowym (PKW) "Orlik", pełniąc nadzór nad przestrzenią powietrzną Łotwy, Litwy i Estonii. Kolejna misja planowana jest na rok bieżący. Fot. Wojciech Kowalski
Jako największy z NATO-wskich użytkowników samolotów MiG-29, Siły Powietrzne RP musiały zmodernizować swoje maszyny, czyniąc je kompatybilnymi z systemami wykorzystywanymi przez inne armie sojuszu. Fot. Wojciech Kowalski
Obecnie polskie Siły Powietrzne użytkują 31 samolotów MiG-29. Fot. Wojciech Kowalski
Maksymalny pułap: 18000 m. Maksymalna prędkość: 2.30 Ma. Maksymalny zasięg z dodatkowym zbiornikiem paliwa: 2100 km. Fot. Wojciech Kowalski