Photo tour 2011
Kategoria: siły powietrzne

Prezentujemy zdjęcia, które powstały w czasie zeszłorocznego „Photo Tour” – wizyty zagranicznych dziennikarzy i fotoreporterów w jednostkach wojskowych Sił Powietrznych, Wojsk Lądowych oraz Marynarki Wojennej. Autorem fotografii jest Grzegorz Łyko, który towarzyszył ekipie.

Przygotowania samolotu Su-22 do startu. Obecnie Su-22 stacjonują wyłącznie w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Mimo, że swoim wyposażeniem znacznie odbiegają od nowocześniejszych F-16 wciąż posiadają duży potencjał uderzeniowy. Fot. kmdr ppor. G. Łyko/DPI MON
Start pary samolotów wielozadaniowych F-16 z lotniska Sił Powietrznych w Poznaniu - Krzesinach. W ramach przygotowania infrastruktury lotniskowej do bazowania samolotów F-16 w Poznaniu-Krzesinach i w Łasku dokonano m. in. rozbudowy i modernizacji pasów startowych i dróg kołowania, powstały nowe budynki spadochroniarni, trenażerów, laboratorium paliw, hangarów, zabudowano system oświetlenia CALVERT, systemy nawigacyjne ILS, GCA, TACAN. Fot. kmdr ppor. G. Łyko/DPI MON
Dwumiejscowe samoloty szkolno-bojowe TS-11 ISKRA zespołu akrobacyjnego „Biało -Czerwone Iskry”. Zespół jest kontynuatorem utworzonego w 1969 roku w 60. Lotniczym Pułku Szkolnym w Radomiu zespołu "Rombik", który w 1991 przekształcił się "Zespół Akrobacyjny Iskry". Wówczas samoloty zostały przemalowane w biało – czerwone kolory zgodnie z projektem ppłk. pil. inż. Ireneusza Fibingera. Fot. kmdr ppor. G. Łyko/DPI MON
Ostatnia kontrola samolotu F-16 przed startem. Polska zakupiła 48 samolotów F-16, w tym 36 jednomiejscowych 36 F-16C Block52+ i 12 dwumiejscowych F-16D Block52+. Fot. kmdr ppor. G. Łyko/DPI MON
„Biało-Czerwone Iskry”. Iskry używane w zespole mają zdemontowane działko, posiadają niezbędne wyposażenie i instalację wytwornicy dymów, która uruchamiana jest przyciskiem na drążku sterowym. Fot. kmdr ppor. G. Łyko/DPI MON
Start dwumiejscowego Su-22UM3K. Samolot nosi specjalne, tygrysie malowanie. Samolot dostarczono do Polski w 1986 roku. Służbę rozpoczął w 7 Pułku Lotnictwa Bombowo – Rozpoznawczego w Powidzu, następnie był na stanie 6 i 7 elt, również w Powidzu. Od 2008 roku samolot należy do 40 elt, obecnie 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Fot. kmdr ppor. G. Łyko/DPI MON
F-16C nr boczny 4044 to jeden z dwóch pierwszych Jastrzębi dostarczonych do Polski. Wraz z samolotem F-16C nr 4043 przyleciał na Krzesiny 8 listopada 2006 roku. Nazajutrz, z udziałem najwyższych władz państwowych, odbyła się oficjalna ceremonia przyjęcia samolotów F-16 na wyposażenie Sił Powietrznych. Fot. kmdr ppor. G. Łyko/DPI MON
Szkolenie załóg śmigłowców ratowniczych Marynarki Wojennej W-3RM „Anakonda”. Anakonda przeznaczona jest do wykonywania zadań poszukiwawczo-ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Fot. kmdr ppor. G. Łyko/DPI MON
W-3RM Anakonda może zabrać na pokład do 8 rozbitków. Na pokładzie posiada środki ratownicze (kamizelki, radiostacje ratownicze, nosze), dźwig burtowy z wciągarką elektryczną przeznaczoną do podnoszenia lub opuszczania ludzi i ładunków (za pomocą pasów ratowniczych, dwuosobowego kosza ratowniczego lub noszy). Dzięki rozmieszczonym wokół kadłuba pływakom ma możliwość awaryjnego wodowania. Fot. kmdr ppor. G. Łyko/DPI MON