Polskie „Jastrzębie” - mega galeria
Kategoria: siły powietrzne

Od 2006 roku do polskich Sił Powietrznych wprowadzono nową jakość. Jest nim nowoczesny samolot wielozadaniowy F-16. 48 myśliwców przyjętych w wyposażenie Sił Powietrznych RP stacjonuje w najnowocześniejszych bazach lotniczych w Polsce – w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego, gdzie rozlokowane są 32 samoloty i w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego, na terenie której stacjonuje 16 polskich „Jastrzębi”. (tekst: www.2slt.sp.mil.pl, fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com)

Polska zakupiła 48 samolotów F-16, w tym 36 jednomiejscowych F-16C Block52+ i 12 dwumiejscowych F-16D Block52+. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Najistotniejsze elementy wyposażenia polskiego F-16: wielofunkcyjny radar AN/APG-68(V)9, zasobnik obserwacyjno - celowniczy AN/AAQ-33 SNIPER XR służący do wykrywania, identyfikacji, obserwacji celów naziemnych i powietrznych oraz naprowadzania uzbrojenia, kierowanego laserowo na cele naziemne. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Kolejne to: zasobniki rozpoznania obrazowego (DB-110) firmy Goodrich, hełmy zintegrowane z systemem celowania nahełmowego JHMCS, symulator misji, eskadrowe urządzenia treningowe, symulatory procedur naziemnych, zbiorniki konforemne, zintegrowany system walki radioelektronicznej AIDEWS. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Uzbrojenie: naprowadzane radiolokacyjnie rakiety powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C-5 (AMRAAM), rakiety bliskiego zasięgu z głowicą samonaprowadzającą na podczerwień AIM-9X Super Sidewinder, rakiety kierowane na podczerwień IR powietrze-ziemia AGM-65G2 Maverick, bomby kierowane serii JDAM (Joint Direct Attack Munition) naprowadzane za pomocą systemu GPS, INS. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Bomby Paveway II i III naprowadzane laserowo, zasobniki szybujące dużego zasięgu AGM-154C JSOW (Joint Standoff Weapon) - GPS, INS; bomby Mk82 (227 kg), bomby Mk84 (907 kg), pakiety instalacyjne do bomb Mk82 i Mk84 - do przekształcenia w bomby kierowane przez GPS i INS: GBU-31(V)1/B, GBU-38/B, JDAM, pakiety instalacyjne do bomb Mk82 i Mk84 - do przekształcenia w bomby kierowane laserowo: GBU-12E/B i GBU-24 Paveway II i III, bomby szkolne BDU-33, działko M61A1 20 mm. Fot. Bartosz Bera
Łączna masa uzbrojenia podwieszanego może wynosić do 9942 kg. Najważniejsze dane taktyczno - techniczne F-16 C/D Block 52+: długość: 15,03 metra, rozpiętość: 9,45 metra, masa własna 8300 kg, masa maksymalna 21772 kg, masa uzbrojenia 9942 kg, prędkość maksymalna ok. 2 Ma, prędkość wznoszenia 310 m/s, zasięg do przebazowania ze zbiornikami konforemnymi ok. 5000 km., okres eksploatacji - 8 tys. godzin w powietrzu. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Napęd stanowi silnik firmy Pratt & Whitney F100-PW-229 o ciągu 129,4 kN z dopalaniem. Na pylonie centralnym podkadłubowym możliwe jest przenoszenie zbiornika paliwa o pojemności 1135 litrów, na węzłach podskrzydłowych zbiorników o pojemności 1400 lub 2270 litrów. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Zastosowanie bojowe: F-16 wielokrotnie brały udział w misjach bojowych. Pierwszą z nich był izraelski rajd na powstający iracki reaktor atomowy Osirak (7 czerwca 1981 roku). W tym samym roku izraelski F-16 zestrzelił syryjskiego Mig-a 21. Było to jednocześnie pierwsze zestrzelenie samolotu myśliwskiego przez F-16. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Również w 1981 roku izraelskie F-16 zestrzeliły kolejnych pięć syryjskich MiG-ów 21. Kolejnym bojowym zastosowaniem F-16 była bitwa nad doliną Beeka. Źrodła amerykańskie, izraelski i brytyjskie informowały o zniszczeniu przez izraelskie F-16, 44 samolotów syryjskich. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Najliczniejsze bojowe użycie F-16 (249 samolotów) miało miejsce podczas operacji "Pustynna Burza" rozpoczętej 17 stycznia 1991 roku. W jej trakcie F-16 wykonały 13 500 lotów bojowych, z czego ok. 4000 w nocy. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Samoloty wykonywały zarówno zadania utrzymania przewagi powietrznej (F-16 zestrzeliły irackiego Mig-a 25 i MiG-a 29), przede wszystkim jednak realizowały uderzenia na cele naziemne. W czasie operacji stracono pięć samolotów F-16, cztery inne samoloty zniszczono w wypadkach. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
F-16 były także użyte bojowo na terytorium Europy. W ramach operacji "Deny Flight" (wsparcie dla UNPROFOR - sił ONZ w b. Jugosławii) F-16, wraz z innymi samolotami grupy uderzeniowej przeprowadziły 21 listopada 1993 roku atak na lotnisko Udbina w serbskiej Krajinie. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
28 lutego 1994 roku samoloty F-16C zestrzeliły cztery jugosłowiańskie Super Galeby, które operowały w północnej części bośniackiej "Strefie bez lotów". F-16 brały także udział w operacji "Deliberate Force". W akcji rozpoczętej 30 sierpnia 1995 roku atakowano m. in. sprzęt pancerny, punkty dowodzenia, składy amunicji i artylerię prowadzącą ostrzał Sarajewa. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Kolejną operacją na terenie b. Jugosławii, do której zaangażowano F-16 była "Allied Force". Falcony atakowały cele naziemne oraz zapewniały przewagę powietrzną. Jeden z holenderskich F-16A MLU, działając z amerykańskimi F-15C zestrzelił rakietą AIM-120 AMRAAM jugosłowiańskiego MiG-a 29. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
2 maja 1999 amerykański F-16C Block 40 z 555. Dywizjonu 31. Skrzydła został zestrzelony rakietą przeciwlotniczą Igła. 4 maja 1999 roku F-16C Block 50 z 78. Dywizjonu 52. Skrzydła zestrzelił rakietą AIM-120B AMRAAM jugosłowiańskiego MiG-a-29. Należy dodać, że to zestrzelenie jest uznawane, jak dotąd, za ostatnie, 72. zwycięstwo powietrzne samolotu F-16. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
F-16 brały również udział w operacji "Iracka Wolność" - rozpoczętej 20 marca 2003 przez USA i koalicji 40 państw. Głośnym echem na świecie odbił się atak, jaki przeprowadzono 7 czerwca 2006 przy użyciu samolotów F-16. W wyniku nalotu śmierć poniósł Abu Musab Al-Zarqawi, szef Al-Kaida'y w Iraku. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Bojowe użycie F-16 miało miejsce również w okresie wojny domowej w Afganistanie (1986-1988). Pakistańskie F-16A przechwytywały wówczas samoloty afgańskie, które naruszały przestrzeń powietrzną Pakistanu. Piloci F-16 zestrzelili wówczas cztery Su-22, An-26, dwa MiG-23 i jeden Su-25. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Pierwsze samoloty F-16 pojawiły się na poznańskiej ziemi 9 listopada 2006 r., co zapoczątkowało szereg zmian w lotnictwie wojskowym. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Od procesu szkolenia personelu latającego i technicznego, szeregu inwestycji budowlanych, nauki języka angielskiego, znajomości nowej technologii na zmianie mentalności myślenia kończąc. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Polscy piloci F-16 szkolą się i trenują zarówno w warunkach polskich jak i z zachodnimi partnerami ćwicząc w połączonych operacjach powietrznych, w takich krajach jak: Belgia, Holandia, Niemcy, Francja, Grecja, Dania, Szwecja czy Hiszpania. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Podsumowaniem eksploatacji F-16 była zeszłoroczna, pozytywna opinia i ceryfikacja FORCEVAL, która była warunkiem koniecznym do współuczestniczenia w operacjach NATO w ramach Programu Oceny Taktycznej (NATO – Taceval Programme). Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Komponent Lotniczy „Jastrząb”, wydzielony z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego zadeklarowany jako siły mobilne, zdolne do przerzutu w ramach operacji NATO zdał ten egzamin pozytywnie pod czujnym okiem ponad 140 inspektorów międzynarodowego zespołu Taceval. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
14 grudnia 2009 r. w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego rozpoczął się podstawowy kurs przeszkolenia pilotów na F-16 - wcześniej szkolenie podstawowe odbywało się wyłącznie w Stanach Zjednoczonych. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
W ciągu pięciu lat polskie samoloty wielozadaniowe F-16 wykonały: 14 834 misji z ogólnym nalotem: 25 719,30 godz. (dane z 2 listopada 2011). Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Wybór samolotów F-16 oraz decyzja o ich docelowym stacjonowaniu na lotnisku w Krzesinach i Łasku wymusiły rozpoczęcie inwestycji mających na celu dostosowanie infrastruktury lotniczej do standardów i wymagań nowego samolotu. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Do zrealizowania tych inwestycji wykorzystywane były, i są nadal, fundusze z rezerwy celowej państwa na samolot wielozadaniowy, ze środków budżetu narodowego i NATO oraz środków budżetu resortu obrony narodowej. W ramach modernizacji lotniska w Krzesinach wykonano szereg zadań inwestycyjno –remontowych. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Wojskowy Port Lotniczy, baza kompanii obsługi lotniska, hangary obsługowe, kilkanaście schronów samolotowych, strażnica przeciwpożarowa, schrony samolotowe, domek pilota czy wreszcie system lin hamujących samoloty, nowoczesny system pomiarów meteorologicznych, system oświetlenia nawigacyjnego oraz ogrodzenia zewnętrzne to niektóre z inwestycji. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Personel latający wraz z zabezpieczającym uczestniczą także w ćwiczeniach sojuszniczych, treningach oraz wymianach eskadr o charakterze międzynarodowym, w których z dużym powodzeniem bierzemy udział od 2008 r. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Bogaty program udziału obu baz w ćwiczeniach międzynarodowych obejmuje uczestnictwo w takich ćwiczeniach jak: wspólne ćw. z Eurofighterami (Niemcy/lipiec 2011 – 32. Baza Lotnictwa Taktycznego); „SAFE SKIES 2011” (lipiec 2011 - 32. Baza Lotnictwa Taktycznego); „BRILLIANT ARDENT 2010” (Niemcy/kwiecień 2010 – 32. Baza Lotnictwa Taktycznego). Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Kolejne to: wymiana eskadr „SQUADRON EXCHANGE” na macierzystym lotnisku w Łasku z przedstawicielami amerykańskiego 52. Skrzydła Bojowego ze Spangdahlem. (maj 2010 r.). Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Ćwiczenie międzynarodowe „ELITE 2010” (Niemcy/czerwiec 2010 – 32. Baza Lotnictwa Taktycznego); wystawa statyczna w Spanghdalem (32. Baza Lotnictwa Taktycznego/lipiec 2011); wystawa statyczna Słowacja (31. Baza Lotnictwa Taktycznego/sierpień 2011). Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Polski „Squadron Exchange 2010 i 2011” (Malbork z udziałem Migów 29 i F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego); ćwiczenie międzynarodowe pk. „Frisian Flag” (Holandia/kwiecień 2010 – 31. Baza Lotnictwa Taktycznego); czy belgijsko – polski „Squadron Exchange” na Krzesinach (czerwiec 2010 – 31. Baza Lotnictwa Taktycznego). Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
NATO TIGER MEET z udziałem 6 eskadry lotniczej 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego (maj 2011r. /Francja). Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Ponadto: „Vigilant Skies” (Rosja/sierpień 2011); Air Show (Radom/sierpień 2009 i 2011 – 31 i 32 Baza Lotnictwa Taktycznego); „SQUADRON EXCHANGE” – (Dania/2008); wielokrotny udział w programie „TACTICAL LEADERSHIP PROGRAMME” TLP (31 i 32. Baza Lotnictwa Taktycznego - początkowo Belgia/styczeń, marzec, maj 2009; później - Hiszpania/Albacete/2011 kwiecień, maj, listopad). Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Ćwiczenia międzynarodowe: „LOYAL ARROW” – (Szwecja/czerwiec 2009); „SQUADRON EXCHANGE” – (Grecja/czerwiec 2009); „BOLD AVENGER” – (Dania/wrzesień 2009) oraz „SQUADRON EXCHANGE” – (Hiszpania/grudzień 2009). Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Wzajemna wymiana i zdobywanie doświadczeń, poznawanie specyfiki działań lotnictwa w systemach szkoleniowych, obowiązujących w armiach NATO, jak również podnoszenie wiedzy z poziomu organizacji i planowania misji lotniczych czy co najważniejsze - poszerzanie zakresu interoperacyjności i kooperacyjności z siłami NATO sprawia, że piloci z innych państw chętnie szkolą się i ćwiczą z polskimi załogami. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Potwierdzają też, że polscy piloci wykonują zadania na najwyższym poziomie, zdobywając najlepsze szlify. (Oprac. na podst. „Piąte urodziny F-16 – bilans”/kpt. Marlena BIELEWICZ, oficer prasowy 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego). Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com