Święto 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim
Kategoria: siły powietrzne

Pokazy dynamiczne samolotów MiG-29, symulowane uderzenie na cele naziemne w wykonaniu pary Su-22, akrobacje "Biało - Czerwonych Iskier" oraz Mistrza Polski na samolocie Extra 300 czy pokaz gaszenia ognia przez samolot Dromader - to tylko niektóre atrakcje pikniku lotniczego zorganizowanego 2 czerwca br. w ramach obchodów święta 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

Na wystawie statycznej zaprezentowały się samoloty MiG-29 i MiG-29UB (szkolno - bojowy), Su-22 z 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego ze Świdwina, W-3 Sokół z 2. Grupy Poszukiwawczo - Ratowniczej z Mińska Mazowieckiego oraz wycofane z eksploatacji MiG-21 i Jak-40. Marynarkę Wojenną reprezentowały śmigłowiec bazowania pokładowego SH-2G z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego z Gdyni Babich Dołów oraz PZL An-28B1R z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego z Siemirowic. Fot. A. Weber/DPI MON
Jak przystało na piknik każdy mógł znaleźć coś dla siebie - od symulatorów samolotów, poprzez stoiska z lotniczymi gadżetami, wystawę wozów ratowniczo - gaśniczych wojskowej i cywilnej straży pożarnej czy pojazdów Żandarmerii Wojskowej. Chętni mogli skorzystać z oferty lotów widokowych na samolocie An-2 i PZL 104 Wilga. Na wystawie znalazł się również najprawdziwszy czołg - PT91 Twardy z 1. Warszawskiej Brygady Pancernej z Wesołej. Fot. A. Weber/DPI MON
Na pikniku z okazji święta 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego nie mogło zabraknąć dynamicznego pokazu samolotu MiG-29. Na zdjęciu maszyna o numerze bocznym 56 pilotowana przez dowódcę Grupy Działań Lotniczych, ppłk pil. Artura Kałko. Fot. A. Weber/DPI MON
Dęblińscy piloci zespołu akrobacyjnego "Biało - Czerwone Iskry" startują do pokazu. Zespół zachwycał precyzją latania. Pilotom należy się tym większe uznanie, iż precyzyjne wiązanki figur wykonywali przy dość silnym wietrze. Fot. A. Weber/DPI MON
TS-11 Iskra w przelocie z użyciem smugacza. Podczas pokazu Iskier niebo na chwilę się przejaśniło, co umożliwiło licznie zgromadzonym fotografom złapać samoloty bez dominujących tego dnia ciemnych chmur. Fot. A. Weber/DPI MON
Para samolotów Su-22 z 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego ze Świdwina gotowa do startu. Samoloty wyróżniają się efektownym malowaniem. Należy podkreślić, że to nie jedyne tak ozdobione suchoje ze świdwińskiej bazy. Szeroko znany jest także dwumiejscowy Su-22UM3K - 707 pomalowany w tygrysie barwy czy inna "szparka" jak popularnie nazywa się dwustery - czarna 305. Fot. A. Weber/DPI MON
Su-22 to samolot o zmiennej geometrii skrzydeł. Podczas startów i lądowań, gdzie potrzebna jest duża siła nośna i mała prędkość (lądowania) wykorzystuje się mały kąt skosu. Przy prędkościach wyższych okołodźwiękowych i naddźwiękowych stosuje się ustawienie dużego kąta skosu, zmniejszając w ten sposób opór powietrza. Fot. A. Weber/DPI MON
Mistrz Polski w akrobacji samolotowej Artur Kielak podczas pokazu na samolocie Extra 300L. Dla pochodzącego z Mińska Mazowieckiego Artura Kielaka występy przed rodzinną publicznością mają szczególne znaczenie. Jak sam wspomina zanim zaczął lotniczą karierę, spędził wiele godzin obserwując "spod płotu" MiGi-21 a później MiGi-29. Dziś jest kapitanem samolotów komunikacyjnych Boeing 737 i pilotem akrobacyjnym. Fot. A. Weber/DPI MON
Kpt. pil. Adrian Rojek za sterami MiG-a 29. Na statecznikach swieżo naniesiony portret por. pil. Mirosława Fericia. To część projektu "Kosynierzy Warszawscy" realizowanego przez Fundację Historyczną Lotnictwa Polskiego. Fot. A. Weber/DPI MON
Premierowy pokaz znanego z samolotu MiG-29 nr boczny 15, godła kościuszkowskiego tym razem jednak w wersji "low visibility" (nr boczny 111). To kolejna z niespodzianek jaką dla uczestników pikniku lotniczego przygotowali jego organizatorzy. Fot. A. Weber/DPI MON
Symulowane podejście do lądowania. Za chwilę potężne dopalacze z łatwością wyniosą samolot na wyższy pułap i pilot wykonana beczkę przy wysuniętym podwoziu. Fot. A. Weber/DPI MON
W dniu pikniku lotniczego juz trzy maszyny posiadały portrety historycznych dowódców i pilotów. Na samolocie MiG-29 z numerem bocznym 115 znajduje się portret ppłk. pil. Zdzisława Krasnodębskiego. Fot. A. Weber/DPI MON
"MiG-21MF po zakończonym locie jest holowany do schronohangaru..." Tak wyglądało mińskie lotnisko jeszcze w 1995 roku. Wtedy na przełomie 1995 i 1996 roku do Polski dotarły wymienione za śmigłowce Sokół kolejne MiGi-29. Zastąpiły one wówczas znajdujące się na stanie 2 eskadry 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, samoloty MiGi-21. Fot. A. Weber/DPI MON