Załogi śmigłowców trenują przed Afganistanem
Kategoria: wojska lądowe

Loty śmigłowców Mi-24 i Mi-17 z 49 Bazy Lotniczej w Pruszczu Gdańskim wykonywane z lotniska Bielsko-Biała Aleksandrowice - w ramach treningu przed XI zmianą PKW w Afganistanie.

Na wyposażeniu Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych znajdują się śmigłowce Mi-24 w wersjach D oraz W. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Załogę Mi-24 stanowią: pilot, pilot/operator systemów uzbrojenia oraz technik pokładowy. W warunkach afgańskich jest ona uzupełniana przez dwóch strzelców pokładowych. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Na uzbrojenie Mi-24 składają się między innymi: kierowane pociski rakietowe, zasobniki z niekierowanymi pociskami rakietowymi i zasobniki strzeleckie z działkiem GSz-23. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Rozruch śmigłowca Mi-17 za pomocą dodatkowego silnika AI-9 w polowych warunkach. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Mi-24 przygotowany do kolejnego nocnego zadania z użyciem gogli NVG. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Załogi przygotowujące się do udziału w PKW Afganistan odbywają obowiązkowe szkolenie w warunkach górskich. XI zmianę PKW obsadzi personel z 49. Bazy Lotniczej. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Mi-24 uzbrojony jest w czterolufowy karabin maszynowy kalibru 12,7 o szybkostrzelności 4000 strzałów na minutę. Zamontowany w ruchomym stanowisku strzeleckim. Zapas amunicji to 1400 naboi. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Mi-24D użytkowane są w Polsce od 1978 roku. Na co dzień operują z 49. Bazy Lotniczej w Pruszczu Gdańskim. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Groźna sylwetka śmigłowca jest potęgowana przez odgłos silników i wirujących łopat. Dla miłośników to najpiękniejsza muzyka. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Powrót z kolejnego zadania nad Beskidem Żywieckim. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Skrzydła Mi-24 służą nie tylko to przenoszenia uzbrojenia. W locie poziomym generują około 20% siły nośnej śmigłowca. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Mi-24 w kodzie NATO określany jako HIND (łania) przez załogi zwany "Hokej" - od kształtu belki ogonowej. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
W kabinie transportowej śmigłowiec może pomieścić do 8 żołnierzy. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Loty w górach odbywają się z lotnisk Kraków-Balice lub Bielsko Biała Aleksandrowice. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Powrót z ostatniego dziennego zadania o zachodzie słońca. Czas na loty nocne! Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Mi-17 przystosowany do lotów z użyciem gogli noktowizyjnych - widać charakterystyczne zielone podświetlenie kabiny. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
W przygotowaniach do służby w ramach Samodzielnej Grupy Powietrzno-Szturmowej biorą udział również piloci śmigłowców Mi-17 z 25. Brygady Kawalerii Powietrznej (1. Dywizjon Lotniczy oraz Powietrzna Jednostka Ewakuacji Medycznej) oraz Eskadry Działań Specjalnych z Powidza. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Silniki Mi-17 generują potężną moc 2000KM każdy. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Mi-17 z 1 Dywizjonu Lotniczego z Leźnicy Wielkiej tuż przed startem do pierwszego zadania. Fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com
Nocne misje to bardzo ważny element funkcjonowania Samodzielnej Grupy Powietrznej - na który kładziony jest duży nacisk w czasie szkoleń. Gogle noktowizyjne PNL-3, w które wyposażeni są członkowie załogi pozwalają prowadzić operacje w pełnym zakresie. (Podpisy pod zdjęciami i fot. Bartosz Bera/rbsphotos.com)