Zespół Akrobacyjny "ORLIK"
Kategoria: siły powietrzne

Wszystko zaczęło się w 1998 roku, kiedy do służby w 60 Lotniczym Pułku Szkolnym wszedł na dobre nowy samolot polskiej konstrukcji – turbośmigłowy PZL-130 ORLIK TC-I. Latanie nim, ze względu na duży moment zaśmigłowy, sprawiało nie lada wyzwanie nie tylko dla podchorążych ale również instruktorów. Doszukując się precyzji oraz dążąc do doskonałości w lataniu na ORLIKU doświadczeni radomscy instruktorzy, na mocy rozkazu Komendanta Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, pod okiem mjr pil. Andrzeja SOWY, zawiązali Zespół Akrobacyjny ORLIK.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć Zespołu Akrobacyjnego "Orlik" autorstwa Adama Ginalskiego.

Zespół Akrobacyjny "Orlik" powstał w 1998 roku i od początku swojego funkcjonowania lata na samolotach turbośmigłowych PZL-130 Orlik. Zespół stacjonuje w Radomiu, w tamtejszej 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego. Fot. por. Adam Ginalski
Zespół tworzą piloci - instruktorowie, którzy na codzień szkolą podchorążych dęblińskiej Szkoły Orląt w lataniu na samolotach PZL-130. Fot. por. Adam Ginalski
Obecnie zespół tworzy siedem samolotów - pięć maszyn PZL-130 TC-1 Orlik i dwie w wersji TC-II Orlik. Fot. por. Adam Ginalski
Zespół Akrobacyjny ORLIK dotychczas występował m. in. w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Grecji, Francji, Belgii, Holandii, Czechach, Słowacji, Litwie. Fot. por. Adam Ginalski
Kalendarz tegorocznych pokazów obejmuje m. in. pokazy we Florennes (Belgia), Waddington (Wielka Brytania), Sliac (Słowacja), Hradec-Kralove (Czechy), Lens (Francja). Fot. por. Adam Ginalski
Piloci nie zapominają oczywiście o pokazach krajowych. Orliki będziemy mogli podziwiać w Giżycku (4-5.08.2012), Krośnie (25.08.2012 ) i Toruniu (29. 09. 2012). Fot. por. Adam Ginalski
Mając na uwadze zróżnicowaną pogodę i przede wszystkim wysokość podstawy chmur zespół realizuje pokazy w dwóch wariantach" wysokim" i "niskim". http://www.orlikteam.sp.mil.pl/pl/pokazy
Obecnie zespół tworzą kpt. pil. Dariusz Stachurski (LEADER), kpt. pil. Dariusz Stańczyk (solo), kpt. pil. Krzysztof Kidacki (lewe skrzydło), kpt. pil. Robert Osys (prawe skrzydło), por. pil. Michał Czerwiec (lewe skrzydło), por. pil. Michał Anielak (prawe skrzydło). Zespołem dowodzi ppłk pil. Arkadiusz Leśniewski. Fot. por. Adam Ginalski
Należy również pamiętać, że zespół to nie tylko piloci ale także personel techniczny - specjaliści płatowca, silnika, urządzeń radioelektronicznych i uzbrojenia. Fot. por. Adam Ginalski
Znakomite wyszkolenie pilotów potwierdziło awaryjne lądowanie Orlika, do którego doszło 1 lutego br. na radomskim lotnisku. Załoga Orlika w składzie - dowódca 60 Eskadry Lotniczej ppłk pil. Piotr Romanowski oraz prowadzący Zespołu Akrobacyjnego ORLIK i jednocześnie dowódca klucza 60 EL kpt. pil. Dariusz Stachurski lądowała bez podwozia głównego. Piloci nie odnieśli obrażeń, a samolot został uszkodzony w niewielkim stopniu. Fot. por. Adam Ginalski
Prace nad samolotem Orlik rozpoczęto w Państwowych Zakładach Lotniczych PZL Okęcie w 1981 roku. Zespołem konstruktorów kierował Andrzej Frydrychewicz. Projekt konstrukcji powstał w 1981 roku, a oblot pierwszego prototypu wykonano w 12 października 1984 roku wykonał pilot doświadczalny PZL Okęcie Witold Łukomski. Fot. por. Adam Ginalski
PZL-130 ORLIK jest jednosilnikowym, dwumiejscowym samolotem polskiej konstrukcji wyposażonym w silnik turbośmigłowy z automatycznie przestawianym śmigłem. Konstrukcja jest całkowicie metalowa z chowanym podwoziem. Samolot zaprojektowany do szkolenia pilotów wojskowych. ORLIK jest wyposażony w fotel katapultowy MARTIN BAKER Mk PL11B pozwalający na bezpieczne opuszczenie samolotu na H=0m przy prędkości V=110km/h. Fot. por. Adam Ginalski
Od 2004 roku na samolocie PZL-130 w wersji TC-1 o numerze bocznym 047 rozpoczęto testy, których rezultatem dziś jest wersja PZL-130TC-II. Samolot ma m. in. skrzydła o większej powierzchni i rozpiętości, dotychczasowy silnik wymieniono na kanadyjski Pratt & Whitney PT6-25C o mocy 551 kW mocy, a śmigło na czterołopatowe Hartzell D4N. Zmianie uległo również wyposażenie awioniczne samolotu. Fot. por. Adam Ginalski
Na początku 2010 roku resort obrony podpisał umowę z EADS PZL „Warszawa – Okęcie” S.A. na modernizację 16 egzemplarzy PZL-130TC-I do wersji TC-II Garmin. Fot. por. Adam Ginalski
Warto zwrócić uwagę jak "dojrzewał" Orlik. Prototyp nr 002 wyposażono w silnik gwiazdowy, M-14Pm o mocy 246 kW. Ta moc wydaje się bardzo mała w porównaniu do 490 kW czeskiego silnika turbośmigłowego Walter M-601E (wersja PZL-130TC-1) czy 560 kW jaką daje kanadyjski Pratt & Whitney Canada PT6A-25A. Fot. por. Adam Ginalski
Dojrzewało również wyposażeniu awioniczne samolotu. Dziś maszyny dysponują m. in. systemami ILS, VOR, NDB, GPS, transponderami czy drugim radiem. Fot. por. Adam Ginalski
Samoloty PZL-130 Orlik można także oglądać w muzeach i na pomnikach. W Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie znajduje się PZL-130T Orlik (005), w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie PZL-130 Orlik z rejestracją cywilną SP-PCB, PZL-130TC Orlik (SP-PCE), PZL-130TC I Orlik (nr taktyczny 013). W Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie eksponowany jest PZL-130TC I Orlik (018). Zapraszamy na pokazy, ale także na stronę Zespołu http://www.orlikteam.sp.mil.pl. Fot. por. Adam Ginalski